Utrecht, 28 oktober 2016

Lieve mensen van Exact, online boekhoudsoftware,

Als u wat verder rondneust op deze site leest u wat mij zoal bezighoudt. Vooruit, ik bespaar u de moeite, het gaat over geestelijk welzijn. Geen vanzelfsprekendheid, althans voor mij, ik doe er alles aan om het te bewaren. Pillen slikken bijvoorbeeld, dat doe ik trouw. Althans, weer trouw. Want afgelopen zomer, toen wij elkaar tegenkwamen, of eigenlijk, toen u mij zo vriendelijk belde, ben ik een tijdje op pillendieet geweest. Maar nu dus niet meer.

Een wonderlijk proces, echt waar. Ik zou het niemand aanraden, maar echt afraden kan ik het ook niet. ’t Is iets persoonlijks ziet u. Misschien heeft u het niet in de gaten, toch kunt u zich inmiddels een behoorlijk plaatje vormen van hoe dit voor mij geweest is. Serieus, in alle drie de fases van dit proces hebben wij elkaar aan de telefoon gehad.

Aan de medicatie, zo’n zeven jaar lang, sprak ik u voor het eerst in een staat die ik het best kan omschrijven als licht gesedeerd. Daarbij blowde ik erg veel, dus luisterde apatisch alsook geinteresseerd naar wat u te vertellen had. De bel-scripts deden hun werk, en er stond kennelijk ook iets in over vriendelijk blijven aandringen.

Succes voor u. Nieuwe proefklant, zoals dat heet hè? Maandje gratis en drie maanden daarna ineens een rekening van 130 -bind me er niet op vast-. Inmiddels was mijn pillendieet al een tijdje een feit toen ik mijn zeven jaar opgespaarde, intense emoties herontdekte, onder andere met u aan de telefoon.

Uw vrouwelijke, vriendelijke collega trakteerde ik op een kanonnade van emoties. Overigens, mijn boodschap was en is, voorlopig: ik wil niets meer met jullie te maken hebben.

Uw vriendelijke, vrouwelijke collega drukte mij evengoed op het hart dat ik kon opzeggen via mijn interne Exact-systeem, waarvan de toegang mij bovendien geweigerd zou worden naar haar eigen zeggen. Vol woede besloot ik dat ik daar niets mee kon. Toch heb ik mijn excuses aangeboden en gevraagd of uw collega, mij wilde schrappen uit uw klantbestanden, en in ruil daarvoor heb ik netjes uw rekening voldaan.

Helaas kon ik vandaag weer een herinnering van u tegemoet zien. Over de mail. Vragen over deze herinnering waren makkelijk te stellen via mijn interne Exact-systeem. U begrijpt dat ik niet geprobeerd heb om in te loggen, maar besloot direct contact te leggen met uw Creditafdeling. Daar waren ze nogal verbaasd over mijn telefoontje omdat ik zogezegd geen bevestiging kon overleggen van de schrapping.

giphy

Paarse krokodil natuurlijk, want in mijn mail, waar de herinnering wel terecht kwam, was geen bevestiging binnengekomen, maar de post was vast een plek waar die bevestiging wel zou liggen, aldus meneer X. (naam expres gefingeerd). Natuurlijk, vraagt u mij gerust een berg administratie van een tuinlaaf hoog door te spitten en U later terug te bellen. Daarom heb ik meneer X. vriendelijk bedankt en hem gewezen op het feit dat empathie ook een klantbehoefte is.

Dat weet ik als geen ander. Zelf begon ik als telefonisch colportreur, bij de Bank. Het geheim van dat mooie beroep is dat je van de ander aan de lijn moet gaan houden. En andersom. Sleutel tot succes. Iets met een persoonlijke noot kraakt de weerstand. Maar ja, meneer X was mij geen excuses verschuldigd, toch accepteer ik wel zijn terechte excuses voor het feit dat hij de lijn vergat te verbreken. Waardoor ik hem de volgende vier minuten allesbehalve emphatisch over mij hoorde spreken met drie tot vier collega’s.

Mijn pogingen meneer X. hierop te wijzen, over de telefoon, werden niet gehoord, dus ik hing op en belde terug. Drie maal. Voortdurend in gesprek. Drie, vier mensen, lekker keuvelend over ik zei de gek, beschreven als: “ik heb er nou weer eentje”. Wat ik gerust ook ben, groot gelijk dus, maar even de telefoon weer opnemen, ho maar.

Gelukkig waren de terstond bereikbare verkoopmedewerkers zo vriendelijk om mij even door te verbinden met meneer X. Beleefd hebben we onze gemeenschappelijke ervaring besproken. Heerlijk, als je even helemaal helder kunt zijn.

De laatste fase van dat pillenproces, vraagt u terecht. U begrijpt dat ik zeker niet in staat geacht mag worden de eerste steen te gooien, maar dat ik nog wel steeds erg om een oplossing verlegen zit. Ik ben heel erg benieuwd naar uw reactie. Schroom niet, een bericht is altijd goed én slecht, net als pillen slikken. Misschien is dat een mail waarin staat: de scheiding is rond. Voor mijn part mag het ook een kop koffie zijn: ik hoef geen VVV-bon voor mijn feedback 😉

Met vriendelijke groeten van die ene die u nu weer heeft,

Jerry Allon